14.01.14

Vertikála


Potlučený soustružník, vtažený
vrtačkou do hoblovačky, pákou
vyřadil hradlo, zhasnul a uklidil,
vydal se zpátky, domů k nám, přes most.

Jeho domácnost - prostu překážek -
spojovala jednolitá dlažba. Dveře na háček
přes den střídala lana, zavěšená na skobičkách
po nádveřních křížcích. Všechny teď visí v křížkovně.
Každý Ježíš jiné barvy kříže.
Každé lano jiné dětské tíže.

Mámanželka připravila obědvací misky,
takzvané talíře, nejez ještě, ještě
přijde tatínek, slyšíš, už nám v chodbě laje,
jen si počkej na řízek, mami, já maso nechci.
Jak bylo v práci-fajn, a co jste vrtali-mleli.
Počkej, co s rukou-nic, to je jen od tyče,
kterou jsem zapomněl, když jsme si sedli.

Ze dvora na komín třicet dva skládacích metrů,
měřeno od ořechu. Nehrál si na dvorku
Jarček zase sám? Počkej, se-podívám,
stojí tam dva cizí kluci...

Čekají, jestli mě,
rodiče, pustíte, sami
už dávno jedli.

Hodinu potom, co odešli:
výtvarná stránka dětské Bible.

2 komentáře:

dlouhý řekl(a)...

ano poezie. No dobré, široký, ale vysvětli mi. Co je to za konec? Jistě znám tuhle techniku končení... že se řekne něco tajemného, poetického, nepochopitelného. Přijde mi to jako taková příliš násilná TEČKA.

Ale mozna jsem to jen nepochopil. S cim souvisí ta vytvarna strana bible?

Zbytek jsem myslim nejak byl schopen sledovat.

Nebo ted koukam, že treba jako chapu, co myslis.. hodinu pote co odesli kamaradi, sedis doma a listujes si detskou biblí... takovou vzpominku taky mam. Ale v textu to pusobi tak nejak nepochopitelne...

mozna by stacilo do posledniho verse pridat sloveso

Tomáš Gabriel řekl(a)...

Snáším se z poetických výšin
.
.
.
Zrovna u tebe, dlouhý, jsme čekal jadrné pochopení, ježto jsme ujařmeni týmže hořem. Až na to, že táta není soustružník, jest to popisem domácnosti naší, jejížto katoličnost s odstupem kriticky nahlížím. Naše náboženské dětství se sestávalo asi tak z těch křížků nak každými dveřmi a obrázků dětské bible, ze které jsme museli o nedělích občas poslouchati předčítání. Stejně nás bavila jen ta o Samsonovi, jak se pral se lvem. V této básni jsem trochu přitlačil a z otceudělal opravdového domácího tupého fantoma, který pro dětské hry a potřeby nemá pochopení, rozdává zarachy a místo hraní si s kamarády nás čeká výtvarná stránka dětské bible, snad všem dětem v tu chvíli tolik, tolik cizí.