15.12.08

Adventní období u Husováků




Vánoce se blíží. A na Hromádce se na ně připravujeme. Pod mým rozhodným vedením pochopitelně. Ale se dvěma zdatnými pomocníky!
Začněme tím prvním, menším, fousatějším a roztomilejším. A jeho prvním sněhem. Ó, jak ten z něj byl nadšený!







Kdybych neztratila někde jeden soubor s fotkama, ukázala bych Vám, jak Široký vydatně louskal ořechy, abych měla skořápky na adventní věnec. Tvořily jsme s B v černé kuchyni u našich, za tepla z hořícího dřeva ve starých kamínkách a za doprovodu rádia ze starého dvojčete. Široký se nám pokoušel dělat dýdžeje, ale jeho často přehrávané kazety z auta se dvojče rozhodlo příšerně zpomalovat. Takže z ABBY se rázem stala ryze mužská kapela, kterým to moc neodsejpá. Širokého to pochopitelně značně rozladilo, je teď její velký fanda.



Soubor záhadně zmizel a tak můžu nabídnout už jen hotovou výzdobu focenou o dva dny později - všimněte si, že první svíčka na věnci byla už rozžata... Nechybí dekorace na koberci - moji mazlící se kluci. Chybí věneček na vstupní dveře do bytu a výzdoba v kuchyni, protože ta byla dokončena později...







A protože se mi zdálo, že té vánoční atmosféry není tak říkajíc voňavě dost, pustila jsem se do své vůbec první vánočky s drobnými změnami podle receptu mojí babičky. Byl to nervák, neb se mi těsto nezdálo příliš hňácatelné a ve veliké půjčené míse se mi pak zdálo málo vykynuté, ale... Ale dopadlo to výborně. Můžete se pokochat stařičkou váhou, lehce zrekonstruovanou, kterou jsem podědila do bytečku a která na vánočku vážila všechny ingredience. A zřejmě velmi spolehlivě. A zřejmě velmi spolehlivě také Široký těsto "vybóchal" (překlad pro Pražáky - promíchal, ale podle mě má Široký špatný termín, promíchat značí určitě i ve středních Čechách něco jiného), je ho potřeba vybóchat opravdu moc, a jelikož se vánočka povedla, tak jsem jej asi kárala, že to fláká, neprávem. Vánočku jsem potom spletla z devíti pramenů a nechala ještě nakynout. Pak už jen potřít vajíčkem a posypat nakrájenými odslupkovanými mandličkami a šup s ní do trouby...







Vánočka se pekla a vypekla! Krásně vypečená, propečená, lehkotěžká, žluťoučká a dobroučká. Dělala jsem ji pozdě v noci, takže večer jsme jen ochutnali ještě teplou patku, ale ráno... Ráno jsme si to vynahradili. Naše první vánočková snídaně s lipovým medem a s kafíčkem ryze českým tureckým a lógrovitým se konala ve vyzdobené kuchyni - na vánočně vyzdobeném stole. Krásné vánoční ubrusy nám ušila moje miloučká B a dala k Mikuláši společně s ručně ušitými a vycpanými hvězdičkami. Barevné ladění jsem si prosila modro-oranžové a skutečně se jí podařilo takovou vánoční látku sehnat. No krása. Pokud jste si všimli, že ty vánočky byly vlastně dvě, tak jste si všimli správně a bylo to z toho důvodu, že jednu jsem udělala B právě jako poděkování za takovou krásnou výzdobu. Jo a Barborku jsme stihli 4. prosince uříznout! Musíme se přece ujistit, že nám to toho 18. dubna skutečně vyjde.







Druhý den se u nás mladí zastavili a poseděli a vyfasovali vánočku. V záběru je také pozvánka do další, tentokrát již vánoční reportáže z Hromádky - vystřihovánky od manželů Vránových (http://www.vranovi.cz/) se Široký právě pokouší vyřezat. Jedná se o Betlém a pokud to do Štědrého dne stihne, tak tradičními papírovými kousky ozdobíme také okna. Zatím má tu ženskou (roz. panenku Marii) a krále (roz. Josefa).







Béděm to začalo, Béděm to končí. A pak že jen zlobí. Kdepa, Béďa si umí i lebedit...







Zámek

4 komentáře:

Tomáš Gabriel řekl(a)...

Chci jen dodat, že fotky nejsou fotomontáže a Béďa má skutečně takový pupík. Jinak jsi to Zámku parádně zpracovala, jen co je pravda.

dlouhý řekl(a)...

No tedy mrkám a čumim. Takové píle, péče a preciznosti se u radotíňáků nikdo nikdy nedočká. My máme jmelí.. zlaté k tomu, aby z toho zaleného laila nesežrala kuličku nebo co... a jinak jen moře práce.

Obdivujeme s princeznou upřimně ten věnec ze skořápek.. vůbec jej totiž nechápeme a nerozumíme ničemu.. žeby zámek prozradil v čem je fígl?

Dnes jsem smažil maso ze zabijačky, tak na mne přitom dýchla vánoční nálada.. prase se vraždilo před pár dny a já u toho nebyl... ale ten libý smrad, co to maso vydalo. to mi naplno připomnělo moravu, zabijačku, tupese a vánoce.

Anonymní řekl(a)...

My jsme zas na jmelí zapomněli a přitom je nějaká tradice myslím zajímavá, o které se mi T zmiňoval. No třeba to ještě stihnem napravit...

Fígl spočívá v pistoli na silikonové lepidlo - geniální a geniálně jednoduchá věc a lepidlo k tomu, které drží a drží, může se použít na téměř všechny druhy povrchů a používá se velmi snadno. Jenom to trochu pálí. Už jsem na ni měla zálusk dlouho, ale pořád nějak netohleto, až mi ji dala moje najkámoška k narozkám - a od té doby jsme nerozlučná dvojka (já a ta pistole). I když na plsti ji samože nepoužívám, tam je vše přírodně zapošité, našité aspol.
Jinak prostě koupíte polistyrenový věnec, kouli cokoli, nebo i cokoli jiného z něčeho jiného a pak už na to lepíte, co vás napadne.
Toto je levná (zvlášť když jsem na získávání skořápek měla levnou pracovní sílu) varianta, jednoduchá a přírodní, ale mně se tak nějak i nejvíc líbí.

Tak to vypadá, že u radotínských často nosí kuchařskou zástěru chlap - tak to vypadá, že si budu muset na tohle téma se širokým také pohovořit... A joj zabijačka. A morava. A tupesy. To mám často doma na talíři od Š. Trochu se mu stýská...

dlouhý řekl(a)...

oj, vysvetleni jsem vubec neporozumněl, ale tak to má být.. zkrátka nejsem odborník. Ale výsledný věnec je kráááásný

pral bych vam ale vydet nasi radotínskou vyzdobu.. darmo slov.. je to proste k neuvereni!