12.01.09

Můj mástrpís

Vážení hosté,

ač to sami netušíte, byli jste pozváni na vernisáž mého mástrpíse, neboli mistrovského díla, veledíla, mistrovského kusu neboli esa. Ehm, nejsem příliš zdatná v projevech, proto Vás upozorním na malé občerstvení támhle vzadu, poděkuji Vám za Vaši přítomnost a než předám slovo panu konferenciérovi, ještě Vám s radostí představím, kdo mi byl ochoten na této slavnostní události v této virtuální galerii, ve které je možné vše, zahrát a zazpívat - dámy a pánové, Ella Fitzgerald a Louis Armstrong!

Děkuji.

(drobná úklona, rozpačitý úsměv, nenápadný útěk do rohu).

Vážené dámy a vážení pánové,

(sebevědomý a jistý hlas šarmantního asi čtyřicetiletého muže s jemně prošedivělými skráněmi a pěstěným knírkem, slavnostní výraz v očích, luxusní frak proklatě sexy sedne)

kdo by tušil, že to bylo teprve před rokem, kdy puntík poprvé vzala do ruky plstící jehlu a rouno a kdy podlehla této řemeslné technice, vábení vláken vlny a ozubeného špičatého ostří...
Tedy začala nejdříve pouze s rounem, nemajíc onu speciální jehlu, koulela na mokro kuličky s vervou pradleny v nejlepších létech. Když však dostala svou první jehlu, stára pouhých dvacetipěti let, molitan a jehla vytlačily postupně mýdlo a vodu, a dodnes této technice dává větší prostor.Ptal jsem se pochopitelně puntíka na její začátky a zda si už jako malá představovala, že bude plstit... Začátky byly prý bolestivé a vratké, plné zmatků, obav, nespokojenosti se svými výtvory, zkrátka, řekl bych, typické tvůrčí začátky kteréhokoli tvůrce. Nicméně jako malá dívenka vůbec netušila, že se dostane až k plstění, naopak toužila po malbě, dřevořezbě či lékarnictví. Ale, když mi dovolíte malý příměr, nemusí pršet, jen když kape... A tak se od prvních nejistých pokusů dostala až sem. Sem se svým hřibem.



Dříve, než Vám jej však odhalím, přidám ještě několik informací o vzniku tohoto díla. Jedná se o objekt, zhotovený technikou plstění jehlou, vyrobený podle originálního návrhu, inspirovaný originální přírodou. Tvůrkyně mi prozradila, že původní vysokočasovorozpočtový plstící zručnost prověřovací návrh objektu byl zcela jiný, nicméně přišlo pro puntíka, dnes již klasické, "kalíškové období", a co jiného je klobouček hřibu, než obrácený kalíšek. Totálně zamilována v tento tvar, počala plstit tento unikátní kousek nejdříve právě od hnědého kalíšku. A tehdy se rozhodla: bude to on. Hřib. U něj vynikne čistota plstění a tvarů a ona harmonie, kterou v sobě rouno nosí. Nuže, tady ho máme!



Ano. Tento kousek je dvanáct centimetrů vysoký, průměr kloboučku dosahuje sedmi centimetrů, nožička ční do výšky devíti centimetrů a obvod paloučku se točí zhruba dvacet centimetrů dokola.



Práce na tomto kousku trvala něco kolem dvaceti hodin a plstění, jak autorka sama s nadsázkou říkává, je betonové. Tedy přesněji, takřka betonově tvrdá je nožička a palouček, velmi pevný, přitom vláčný je klobouček a do pevného houbovita je zaplstěno podhoubí.
Než Vám odhalím zřejmě největší překvapení této noci, nechám Vás ještě chvíli se kochat:



A nyní poprosím mou hostesku o pomoc - ukáže Vám tajemství tohoto kousku a zároveň, jak věřím, překvapení večera:



S potěšením sleduji Vás údiv - ano, nejedná se o obyčejný hřib, tento hřib je možné rozložit a opět složit. Jednotlivé části bylo nutné plstit postupně a natolik precizně, aby do sebe přesně zapadaly. Povšimněte si prosím také autorčina zaplstěného podpisu díla a též sběratelsky důležité, tuší vlastnoručně napsané, identifikační visačky. A nyní ještě všechny části pospolu:



A to je již ode mně vše. Vychutnejte si prosím tuto vernisáž, číšníci Vám ochotně dolejí sklenky, občerstvení je vzadu v místnosti a toalety jsou na chodbě doprava.
Děkuji za pozornost a příjemnou zábavu!

(ukloní se a noblesně odchází... dozadu do místnosti).

12 komentářů:

bystrozraký řekl(a)...

Stokrát bravo. Na delší komentář nemám času ni hlavy. Bravo

dlouhý řekl(a)...

No ode mne taky stokrát bravo. Puntiku, musíme rozjet dokupy nejakej byznys! Kdo se setká jednou s tvojím marketingem, stává se do minuty tvým příznivcem, pak fanouškem a nakonec obdivovatelem. No prostě paráda.

Hřib je opravdu nádherný. Je na prodej?

Anonymní řekl(a)...

Děkuji moc, pánové!

Na prodej půjde, za adekvátní cenu, takže bude zřejmě neprodejný. Ale uvidíme, kdoví :o)
I když já trochu doufám, že se neprodá.
A bude první z mnoha, tedy ne hřibů, ale plstěných objektů. Už mám v hlavě další dva návrhy, tak teď už jen potřebuju nové rouno.. jo a násadku na čtyři jehle ;o)

dlouhý řekl(a)...

zámku, jsem si cetl tvuj blog na fleru.. a jima mě závist, kolik chvály na svuj blog, své psaní a umění ty mas jen pod hříbkem.. To naše milé vyhnanství nenasbíralo za celou dobu své existence. Vlastně ani jednu pochvalu. Za ten rok

Tak to ma ale byt, tady se jede underground, tady fičí bystrozrakého pf a vůbec všechno hárdkór.

A tak ti to reknu hard narovinu: 1500 za 20 hodin práce, to neni žádná tvrdá suma, ti povim. Zámku, s takovou daleko nedoplstíš.

PŘIDRSNI!

Tomáš Gabriel řekl(a)...

Tady jsou daleko kvalitnější komentáře spletitějších osobností, komentovat na vyhnanství je něco jako přednášet na sorboně nebo hrát kuličky na mysu dobré naděje. Co zahřeje srdce víc, upřimné povzbuzení a polichocení od desítek tvořících žen nebo jeden vysoce stylizovaný koment například ode mne? Tvůj hříbek mne trpce zasáhl, milý zámku, když jsem si plně uvědomil jeho rozložitelnost, cosi ve mně se také rozložilo a paradoxně snad právě to mne tak nějak "složilo", jestli mi rozumíš. Dosti již.

Anonymní řekl(a)...

No dlouhý, ono těch dvacet hodin je i kvůli nářadí... s tou násadkou bych mohla uplstit kupříkladu palouček o trošku dřív.. tak až na patnáct minut bych to stáhla. A koukala jsem po etsy, kolik si tak dávají za různé plstěné potvory, no.. kdepak, drsnější být už nedokážu!

Jinak základní rozdíl v blogové a komentářové politice fleru a vyhnanství spatřuji v tom aspektu, že fler je věcí veřejnou, zatímco vyhnanství je věcí soukromou... Proto sem chodí jen hrstka zasvěcených (plus jednou jaroslav cír z perfect crowd přilákán všediskutujícím širokým). To pak nejde poměřovat!

Anonymní řekl(a)...

patnáct hodin... ne minut.. šmarjajosef.. sice jedu jak stroj, ale to by bylo už moc..
už to mocu, chystám se na pracovní pohovor, oficiální, drsný, tak jim tam povím, že umím plstit a že dlouhej říká, že ještě ten marketing umím, dalšího mě nic nenapadá, joj, ti ze mě budou nadšení!! musím to jít zaspat

dlouhý řekl(a)...

tak jaky byl pohovor, zamku? Si je roznesl, přiznej se!!!!!

Anonymní řekl(a)...

No neroznes, roznesou mě teprv zítra, ale aspoň si mě na pohovor pozvali, z jiné mě teď zamítli bez pohovoru :o)) Achjo, čovek bez praxe je jako kuře bez zrní.
Dnes se připravuji na pohovor - hodlám si přečíst podrobně všechno na stránkách společnosti a také upíct širokému dort, tedy ten už se peče. Tak jim to tam povím, že jako uklízím, peru, peču a vůbec jsem děsně šikovná. Plus ještě ukážu puntíkovu novinku plstěný knoflík - brož (čí to byl nápad hm?) a budou mě chtít všemi deseti bať bať.
Má to trvat hodinu - proboha co tam ze mě hodinu budou ždímat?!
Včera na mě sám od sebe široký složil báseň, vyhnanství ji nemine, je vysoce umělecká. Původně se pustil do nového textu písně.. no.. tohle mu asi Verča nezhudební...

dlouhý řekl(a)...

jistě že rozneseš ty je a ne naopak. Jinak jako poezie je vždy vítána, milý široký.. abych trochu naznačil.. mé pf bude taky tak trochu rýmovačka....

stanovil jsem si dedlajn do konce ledna.. myslim, že do tohoto data se ještě počítá začátek roku

Anonymní řekl(a)...

Dlouhý, lepší někdy než později nebo nikdy nebo co, v každém případě čínský rok začíná 26. ledna, bude to 4706 rok, takže když to stihneš do tohoto data, tak to bude pořád ještě včas, když je ten svět teď globalizovaný a multikulturní a tak.
V každém případě se těšíme! Ránou na rýmu, rám na rým.

dlouhý řekl(a)...

:)