17.02.08

O kolejích, dálnici a ovcích



Jedu právě vlakem za svou dívkou do Brna, přesněji do jednoho nejmenovaného městečka u Brna a přitom z okna zkoumám krajinu mezi Prahou a cílem své cesty. Překvapuje mne, že nad ní co chcvíli musím žasnout. Buď byli stavitelé této železniční dráhy sadističtí přírodokazové a schválně trať nechali vést jen těmi nejmalebnějšími vesničkami, stráněmi, potůčky a tak dále nebo je krajina České republiky skutečně tak krásná. Byl jsem jí, pravda, udiven již v době, kdy jsem za svou milou jezdil autobusem po dálnici D1, ovšem s krásou železničního koridoru se ten dálniční nedá srovnat - až na určitá místa, samozřejmě.

Právě jsem minul ohradu s pasoucími se ovcemi. Například. Když jsem byl malý, pořídili si rodiče místo prasete ovci. Starý pan Holovský nám ji prodal nebo možná dal - byl to hodný vesnický křesťan a ti zejména v stáří často rádi jen tak dávají. Pamatuju si, jak tátovi říkal dvě pravdy o ovcích. První, že ovce, když jí třeba vlak ujede nohu, což se právě jedné jeho ovci kdysi stalo, tak skoro vůbec nekrvácí. A druhá pravda byla, že když se huňaté, kulaté ovečce ostříhá vlna, je z ní jen drobný ratlík, masa tak na tři obědy.

Dívám se na siluety okolních kopců a něčím mi ty ovce připomínají. Zdají se být naduté a oblé, ale při pohledu zdola jim proti nebi prosvítají stromy, někde až do hloubky dveceti metrů - jen vzít motorovou pilu a oholit je. Spíš by se ale dalo říci, že zdejší krajinu přejel vlak a ona nekrvácí. Dříve snad koleje prostřené krajem dráždily srdce přírodomilných kardiaků, podobně jako dnes dálnice, dělící vše na to vlevo a to vpravo. Mně ale koleje k přírodě docela ladí, asi jako dávno zacelená rána k tělu, jako jizva po dávném boji s mocným zvířetem, kterou se krajina teď pyšní.

5 komentářů:

dlouhý řekl(a)...

oj! Nečekaná forma.. uplný fejetón, že by Neruda žasnul. A pak ta nečekaná láska k železnici.. myslím, že v tomto si (my velká trojka dl-šir-byst) celkem rozumíme. Např. právě bystrozraký se dlouhodobě chystá do olomouce a hodlá si vybrat ten vlak, který pojede nejdéle. Možná to zkusí celé odjet osobákama. Pendolíno zkrátka není pro nás ČD-srdcaře.

Jsou tu ovšem i tací (což nepochopím), kteří naše dráhy nenávidí, že princezno.

Anonymní řekl(a)...

Nabrousit zoubky pile! Pilně!
Jinak myšléénka tohoto díla, jakož i její dotažení v pointu se mi moc líbí.

Anonymní řekl(a)...

Dovoluji si skromně a pokorně upozornit, že v lásce k českým železnicím mě nikdo z dlouhým citované různorodé trojky nemůže trumfnout.
Kdybych nepoznala Širokého, nepochybně bych si vzala nějakého výpravčího s knírkem... Kdybych nešla studijní cestou, nepochybně bych se byla bývala stala průvodčí...
Nechť je důkazem mé nehynoucí lásky soubor fejetonů z Cesty vlakem v mé žurdiplomce.
A vůbec. Já se tu nebudu rozčilovat, prostě nikdo nemá rád železnici víc než já. Basta.

princezna řekl(a)...

ten ovečkový motiv obdivuju!

zajímaly by mě ty Zámečkovy nádražácké fejetony, sem s nimi, prosím!!!


taky mám jeden fejeton z vlaku a o vlaku, ale takový trochu zoufalý a z nouze ... málem jsem už na něj úplně zapomněla, tož díky za připomínku!

dlouhý řekl(a)...

rád slyším, že jsou tu i jiní milovníci vlaků než já... já vlastně až takový jejich milovník nejsem.. možná po vypočtení určitých kdyby občas celkem rád--možná--vlakem jedu. Ale nevím..možná motoráky mam rád, to jo.

ty vlakové fejetony (od obou našich autorek) bych si rád přečetl.