05.10.08

ikea NAVŽDY



Je to zvláštní, ale vypadá to, že u nás doma v milém vyhnanství, kde bydlíme s princeznou a kočkama, to vypadá na to, že cenu za nejlepší parádičku sezóny získá ikea. Konkrétně vlastně reklama na ikeu. Strávili jsme prohlížením téhle věci poslední hodinu a stále jsme se jen smáli. Prostě neuvěřitelné a skvělé.

"No tohle.. tohle získalo pro mě ikeu NAVŽDY na mou stranu.. a rozhodně si nemyslím, že je to šmejd." Tak zní doslovný přepis slov, která princezna po shlédnutí celé aplikace vydechla. "V takových chvílích mám opravdu dojem, že počítačový svět opravdu stojí zato. Jinak ho nenávidím, ale toto mě přesvědčilo," dodala.

Tedy: až jakákoli kika, asko a jiný nuly budou někdy schopný pouhé desetiny toho, co bozi ze Švédska, ostříhám si plnovous a princezna začne nosit kalhoty.

Smekáme a mrkáme.

12 komentářů:

Tomáš Gabriel řekl(a)...

Hle jak dokáže (velmi) dobrá reklama úspěšně vzbuditi dojem, že zboží jí propagované jest nejen ze švédska (ve skutečnosti z polska), ale také kvalitní! Je ale pravda, že asko a spol jsou na tom v zásadě podobně ( ačkoli jsem možná tvrdil opak). Má větší důvěra vůči nim spočívá nejspíš v tom, že mne u ikei odrazuje kontrast nadstandartního vizuálního designu a supermarketového zpracování dílenského. Asko se přecijen tváří tak nějak pokorněji a tedy mu snáze odpustit. V současné době se zámkem ale paseme po nábytku na zakázku od jedné nadšenkyně bydlící snad poblíž náměště. Velice kvalitní, velice levné! A s láskou provedené. Do roka jistě něco pořídíme. Pokud by byl zájem o kontakt, není problém. Jen je to do čech bohužel trochu daleko.

Anonymní řekl(a)...

Ikea má geniální reklamy (tahle je super, ale mě třeba stačí i ty prezentace na českých stránkách, ty mi přijdou též setsakra dobrý), geniální design pro běžné lidi - tedy namísto designové lampy za 20 tisíc, designová lampa za 2 tisíce (i méně). Bohužel za všechno se platí - v případě IKEI se za to platí "komerčností" (mj. i hypermarketčností, to je pro mě neodpustitelné) a kvalitou (kupříkladu čalounické zboží, rozdíl pozná podle mě na první omak i nefajnšmekr, v jedné ordinaci mají ikea pohovku, takže můžu sledovat její proměny v průběhu času při běžném používání... to je bez komentáře, ta aktuální reklama je prostě lživá (i to je pro mě neodpustitelné).

Jistá zrádnost se skrývá i v tom designu pro každého - ono cokoli výlučného, čímž kvalitní design odjakživa byl, je věcí elitářskou, takže když takový design má pak v obyváku každý, tak už to tak nějak není ono. Možná proto existuje nový trend, teď si nevzpomenu, jak se mu říká, kdy levné věci z ikei si designově přetvoříte a máte tak skutečně originální kousek.

A poslední poznámka - u nás to je docela z velké míry ikeové (poněvadž prostě lepší kvalitu si nemůžeme (zatím, doufám) dovolit.
Máme: závěs do koupelky (s tím jsem nadšená, vypadá skvěle a ještě je i poměrně kvalitní), tyčku na závěs do koupelky, poličku v koupelce drátěnou a držák na toaleťák (obojí za poloviční cenu než kdybychom něco takového koupili v běžném levném koupelnovém zboží (včetně např. obi apod.), nějaké serepatičky do kuchyně a na vaření (otvírač na víno za 39?! kovový?! no vážně! neber ho) a konečně ze starého pokoje mám tři křesílka, velmi pěkná, leč na běžné používání nepraktická (potřebujeme sedačku rozkládací s úložným prosterem, kvalitní, tedy ne ikeu) a konferenční stolky. A pořídíme k tomu časem i Širokému i regál na šanony... Takže naše kritika IKEI není zaujatá, Ikea je i pro nás volba, ale až takové nadšení nesdílíme (nad výrobky, na reklamou jo!) ;o)
A propo, já chci nějakou designovou návštěvu u Vás, co bude s tím foťákem a fotoreportáží?! hm!? :o)

dlouhý řekl(a)...

rozhořčili jste mě... odpověď bude dlouhá a zničující..takse těště. Nesouhlasím s ničím.. na to se připravte (krom toho, že ikea dělá co do kvality zpracování šmejd, jak každej druhej)

Anonymní řekl(a)...

už se těšíme!

Já zítra připravím fotoreport - IKEA na Hromádce.

dlouhý řekl(a)...

1. "...u ikei odrazuje kontrast nadstandartního vizuálního designu a supermarketového zpracování dílenského." Hloupost. Ikea se netváří jako něco extra, nezastírá supemárketovost svých produktů tím, že by je zdražovala. To by totiž byl teprve moment, ve kterém by bylo nač si stěžovat. Ikea je naopak nejlevnější.

2. "...takže můžu sledovat její proměny v průběhu času při běžném používání... to je bez komentáře, ta aktuální reklama je prostě lživá." Pokud vím, ikea nestaví svoje kampaně na tom, že je nekonečně výkoná a nezničitelná. Nikde netvrdí, že její výrobky vydrží třeba jen o kousek dýl než jejich záruční lhůt.

3. "Jistá zrádnost se skrývá i v tom designu pro každého - ono cokoli výlučného, čímž kvalitní design odjakživa byl, je věcí elitářskou..." To se myslím pleteš. Je třeba rozlišovat mezi uměním a užitým uměním. Nad výrobou užitého umění se vždycky nesl patos šíření dobrého vkusu všem... do každé domácnosti. Vždyť je to jasné: každý doma nějak bydlí, stoluje, odpočívá... proto si designéři odjakživa vytyčovali úkol, dát všem lidem k tomuhle bydlení, stolování atd. co nejkrásnější nástroje. Viz Bauhaus, viz miliarda českých designérů za komančů, před nimi i po nich. Viz všechno to pelíškovské-hřebejkovské-idiotské zaměření na ty skvělý "hrozný" skleničky, lžičky, závěsy, co "známe všichni ze svého mládí".

Nemluvě o tom, že ikea dělá podle mě nejhezčí nábytek z velkoprodejen na trhu. Nechápu tedy, proč by mělo být to, že jsou nejhezčí, nějakým mínus.

Závěrem: když se procházíme ikeou s princeznou, jakýkoli špatný dojem nemáme. Je to příjemné, hezké, dokonale prezentované, cítíme se u nich dobře. Ikea se v našich očích zdá být krámem pro celou rodinu, krámem, který chce prodat každému hezké věci. Věci, o kterých tvrdí, že jsou designovány odborníky s pěčí a láskou. Že to nejsou nejkvalitnější výrobky, každý chápe samosebou..stačí kouknout na cenovku! Stejně tak je jasné, že to není úplný šmejd

To co oceňuju nejvíce je ovšem nevídaná profesinalita, s kterou dělají svoji práci. Jsou nejlevnější a přitom to není NIKDE znát. Nejlevnější supermárket prodává z palet.... nikoliv ikea. Když to srovnám s jakýmsi skladem nábytku, kde jsme před rokem koupili stůl, skladem, kde byly 3 stupně celsia a jediná do deseti svetrů nafutrovaná paní, tak není o čem.

dlouhý řekl(a)...

Aby bylo jasno, jde o profesionalitu s níž ikea prezentuje svou značku. To, jak ji češi po těch letech na našem trhu mají nejraději. Jak se žažilo jako znak dobrého vkusu a blahobytu spojení "vybaveno ikea nábytkem". Jakou tvoří atmosféru kolem svého podnikání.

Klišé příkladem na takovéto budování značky je apple.

Tedy čím je Apple mezi počítači, tím je ikea mezi nábytkáři. Nebo Hornbach mezi zahradkáři. Nebo puntik mezi fleristkami... přesně tak, puntik se pokouší o to samé, co hornbach, ikea atd.. tedy o vkusnou, profesionální propagaci za účelem vytvoření kladných emocí v zákaznících.

Anonymní řekl(a)...

Tož na tohle je lepší Široký, na drtivé prozkoumání argumentů a jejich obrácení vůči jejich původci... Ale zkusím to také trošku ;o)
a). „...rozhodně si nemyslím, že by to byl šmejd.“ (princezna cit. dlouhým) x „..ikea dělá co do kvality zpracování šmejd, jako každej druhej.“ (dlouhý)

Takže dlouhý nesouhlasíš, pokud to dobře chápu, s princeznou, alébrž s námi. Akorát podotýkáš, že šmejd dělá každý a že to není úplný šmejd (za tu cenu).
S tím já souhlasím, existují větší šmejdy, které zdaleka nevypadají tak dobře a rozpadnou se třebas mnohem dřív. Ale moje námitka spočívá v tom, že ne všichni dělají šmejdy. Asko, kika, mobilex (ten je asi nejhorší) mají nábytek od různých firem, tím pádem tam člověk může s trochou snahy najít docela kvalitní kousky. A za cenu odpovídající dražším kouskům z ikei – ovšem v naprosto jiné kvalitě. A samozřejmě jde koupit kvalitu za vysokou cenu. A jde koupit i design za ještě vyšší cenu.

A teď k té Tvé dlouhé a zničující odpovědi:

1. Ikea je téměř nejlevnější (made in China ji v lecčem dohání). Svým sloganem z poslední katalogu „Naším největším nápadem je nejnižší cena“ se k tomu sama hlásí a je to její motto a reklamní tahák. To ovšem nic nemění na tom, že za tu cenu jsi koupíš, jak pravil široký nadstandardně vizuální design dílensky supermárketově zpracovaný. A já pravím obecně u nábytku (skleničky a různé serepatičky nepočítám, tam to zmapované nemám, ale řekla bych, že tam ikea vede) lze koupit designově méně lákavé, ovšem velmi kvalitní a nadčasové a zároveň zpracováním o sto procent lepší nábytek za stejnou cenu jako nabízí ikea. A jde si o něco málo připlatit a mít kousek, kterým ikea prostě nemůže soutěžit a který narozdíl od ikei vydrží v dobrém stavu možná celý lidský život.

Supermárketovost je ale pro mě velkou výtkou. Je to prostě kolos. Veliký, neosobní, tahoun na lidi, který se tváří domácky, protože nabízí zboží pro domácnost, takový rodinný podnik, výrobu soustředí do Polska a jiných zemí, je to prostě typický nadnárodní podnik se všemi nešvary, co to s sebou nese.. (což by bylo na delší debatu). A já tedy raději upřednostňuji „lokální“ před „globálním“, tedy to, co vyrobil někdo v místě, z místního materiálu, do čeho dal svůj um, prostě „osobní“ zboží s přidanou hodnotou a náležitou kvalitou. (V tomhle ohledu doporučuji malou čalounickou dílnu, kde Vám vyrobí takřka cokoli, v kvalitě naprosto nekonkurovatelné za cenu o málo vyšší než nabízí ikea své „kvalitnější“ kousky.)

2. Široký, zřejmě stejně jako my nemáte televizi. Ale protože já jsem ji před nedávnem viděla, tak jsem také viděla, jak v ní běží velká reklama (tedy kampaň) ikei o tom, jak se človkě nemůže na nic spolehnout, nic nevydrží.... až na ikea pohovku, která vydrží všecko. Při hledání této reklamy na jůtůb jsem narazila na toto http://www.kurzy.cz/zpravy/151674-ikea-celi-kritice-za-neetickou-reklamu/ . No moje námitka nicméně platí na to, že prostě to nevydrží, nevydrží to ani zdaleka tolik, co vydrží běžné pohovky z márketu. A ikea STAVÍ svoje kampaně na tom, že je nekonečně výkonná a nezničitelná (tedy 25 let, 10 let, atd., přitom po roce vydatného užívání je to značně poničené).

3. Já nemluvila o umění, ale o kvalitním designu, který pochopitelně si zaslouží i běžné chudé domácnosti, v podstatě o kvalitním užitém umění. Jinak víceméně s Tebou souhlasím, mě ale šlo o to, že ta zrádnost designu pro každého tvoří uniformovanost, která vždy byla a bude, to už s sebou móda v čemkoli nese, ale já nechci mít doma to, co má každý, já chci to mít doma osobité, pěkné, kvalitní, designově nápadité – tudíž si nevybavím byt komplet z ikei. A nejsem sama, už je to v podstatě skoro také trend – nestádnost a originalita.
„Ikea podle mě dělá nejhezčí nábytek z velkoprodejen na trhu.“ – Naprosto souhlasím. To je jejich plus. Ale hezká fazónka není všechno, důležité je také to, co je pod povrchem ;o) – tudíž já chci kvalitu, něco, co mi vydrží. A za druhé prostě z přesvědčení pro mě výběr mezi „velkoprodejnami“ není volbou, resp. je nouzovou volbou – mou volbou je výběr v maloprodejně, v dílně. To, že je mezi velkoprodejnami nejlepší, neznamená, že je nejlepší vůbec. Svět nejsou jen supermarkety a masová kultura. Viva libre! Ať žije nezávislost! Bojkot zvrácenému hypertrhu!

Ad závěr: to my když se procházíme s širokým ikeou, tak je nám úzko. Musíme chodit halou bez oken po vyznačených trasách, prodírat se masou lidí, koukat na nábytek, který touhle masou návštěvníků je už pěkně vytahaný, zničený (a tudíž si dělat obrázek o tom, co všechno neutahatelná ikea vydrží) a nakonec projít samoobslužným skladem, odkud si sami musíme vytáhnout, co si chceme koupit, sami si to odvézt a doma zmontovat (ty poslední dvě fáze pochopitelně preferují i další velkoprodejny). Vylezeme na konci znavení jako z každého supermarketu, s pocitem přemíry zboží, přemíry lidí, přemíry trubek, umělého světla... Ikea je o penězích. Možná designéři jsou odborníky a vytvářejí věci s péčí a láskou, možná je to jedním z iracionalitou racionalistického systému – najmout si „péči a lásku a design“ a valit to jak sudy, hlava nehlava. Prachy. Nic proti nim. Ale já chci něco víc.

Profesionalita. Souhlasím co se týče reklamy, co se týče ceny, co se týče schopnosti uspět na velkotrhu... Ale nic z toho není pro mě něčím, za co bych ikeu odorovala. Když za tím nejsou nějaké jiné hodnoty. Reklamu dělá skvěle, ano, ale je neetická a lživá, např. Podporuje spoustu pro mě nepřípustných záležitostí. Atd.

„Jsou nejlevnější a přitom to není NIKDE znát.“ – nesouhlasím. JE to znát. Prozkoumejte více trh a uvidíte to také.

Takže proto IKEU neoslavuji, ale ani nezavrhuji. Chci ji jen uznat to, co si uznání skutečně zaslouží, a nenechat si její imidží vnutit k uznání něco, co nemá :o).

Anonymní řekl(a)...

Juj :o))) Jsem to publikovala a nečetla poslední komentář.

Vzhledem k dlouhého výše uváděným argumentům je to jistě myšleno jako kompliment (děkuji), vzhledem k mým výše uváděným argumentům, herdek, já se z toho snad osypu.. přirovnat puntika k hornbachu, ikei atd.!!! :o)))

No - dlouhý ty couváš! Nešlo přece o propagaci - v tom s Tebou souhlasím (a Široký též, v tomto se náhodou shodujeme :o)) ), ta je profesionální a všecko to ostatní a výborná. Moje kritika byla na ikeu jako takovou a na argument, že ikea je hvězda, která září a která nevyrábí šmejd a která vyrábí to nejlepší, co za tu cenu může na trhu být...

Jinak prostě já jsem ten idealista... mě profesionalita nestačí, já mám ideály, tyhlencty vyšší hodnoty, profesionality uznávám, vážím si ale té profesionality, která za sebou má jisté hodnoty. Ty ikea nemá. Jen se tak tváří. O Hornbachu ani nemluvě (apple nemám prozkoumaný).

A puntik... puntika poměřovat s ikeou.. teda... Puntik je originální - nevyrábí víc než jeden stejný kus, nevalí na zákazníky to samé, co se osvědčilo jen, aby vydělal. Dělá zkrátka cosi víc, cosi skoro jako užité umění, nejen pěkné předměty v miliónech kopií. Puntik je ruční práce, z místních zdrojů, ne ze všech koutů světa za těžké energetické náklady a těžké externality s tím spojené. Puntik nikdy nebude masovou záležitostí, nikdy nebude masově vyrábět, puntik je zkrátka jedna osoba, která tvoří ne kolos, který vydělává.
Ano, puntik sází na dobrou prezentaci a na reklamu. Ne, puntik nesází na reklamu za každou cenu. (Nebudu např. už teď "chystat Vánoce", je podzim, nepodřídím se tomuto všudypřítomnému trendu lákat zákazníky na Vánoce už od září). Jeho reklama je jeho zboží, nic víc. Náležitě prezentované. To ano. Ale ne lživě.
No. Ale jinak dík ;o)

dlouhý řekl(a)...

zámku. tedy anoano..asi v zásadě souhlasím. Mě na tom zajímá hlavně ta reklama a jak dobře je prováděná.- Jde mi o to, protože jsem trochu z branže, že. A protože bych to chtěl taky delat takhle dobře. Chválim to, protože ostatní to dělají nepředstavitelně hůř.

Obdivuji puntíka, který do toho jde s velkou precizností. Líbí se mi to budování značky, zkrátka. (tedy musí se nechat, že Amélka stále ještě vede..ale jak dlouho!?, že puntiku.)

A vůbec tohle zanedbávání a podceňování a špatné provádění propagace lze vidět všude... třeba na fleru... třeba u nás v práci, kde to mam na starosti z té menší části já a a třeba i v ranku grafických studií, když mam tedy říct o co mi de především. Poslední dobou totiž na tohle téma dost všechny okolo obtěžuju (bystrozrakeho samo a princeznu jakbysmet). Chtělo by to totiž něco založit, rozjet! Jinak k těm barakum nedospějeme nikdy!

Anonymní řekl(a)...

No milý dlouhý, tak to si měl říct hned, že Ti jde o propagaci... mohli jsme tady všichni vespolek si pěkně souznít... ano ano... je to samé diletantství... S tím souhlasím. A v tomhle ohledu Ikea je o šest kroků napřed a září jako hvězda betlémská...

Jinak co se týče Amélky... Amélku nepředčím, Amélka jede sériovky, a otevřeně to přiznává a stojí si za tím, vymyslí jeden střih a pak ho šije jako na lince, jeden grafický motiv a pak ho lije do pryskyřice seč zákazníci chtějí... Nic proti. Je to taky způsob. Puntík sází na čistou originalitu a unikátnost. Proto nikdy na fleru nebude ani tak úspěšný a proto Amélka vydělává slušný prachy, zatímco puntík tu poskakuje celý nadšený nad tím, že si vydělává na zdravotní pojištění, který si už musí platit sám, neb krapet přestárl...

No a mimochodem co to rozjet na fleru? S grafickými motivy? Tričky apod.? Nebo plakáty? Nebo něčím jiným, k čemu je potřeba grafickou originalitu? Já tam po každým slušným tričkaři furt koukám, jestli tam třebas nemá napsáno "Radotín"... (ono je to o času, to je jistý). Já jenom, že je to radost, to čisté tvoření z vlastní vůle (ne diktované šéfy) a dávání je světu všanc.. Takový relax po práci 8-) (pohodový obrýlený smajlík).

dlouhý řekl(a)...

to si piš... ale asi udelame s tim bystročkem studio.. jednou... neco jako že budeme pracovat, ale zaroven vytvorime web, na kterym budeme vystupovat jako nejaky studio graficky... nikdo nam na to nebude chodit, ale po pul roce to treba začne a pak už to nezastavíš!

Tomáš Gabriel řekl(a)...

Vy jste se ale rozpovídali. Nemám co dodat, snad jen, že brněnská ikea je plná zaplexisklovaných opotřebovávacích strojů, z nichž většina je sama opotřebená do té míry, že nejsou v chodu. Jsou to různé lehače, sedače, opěrače. A pak už se mi debatovat nechce, punťa to zmákla. A je lepčí než amélka, protože ona je vůbec nejlepší.